Consumenten hebben vaak (te) hoge verwachtingen van retailwinkels. Helaas kunnen de retailers deze verwachtingen lang niet altijd tegemoet komen. Hierdoor daalt het vertrouwen van de consumenten, inclusief hun vertrouwen in de bescherming van hun persoonlijke gegevens door deze winkels.
Consumenten ervaren een steeds grotere kloof binnen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in de winkels van de detailhandel winkels. Het rapport van SOTI benadrukt dit. Shoppers streven naar naadloze in-store interacties, gepersonaliseerd advies en directe toegang tot voorraadinformatie, terwijl de retailers hun dit niet (altijd) kunnen bieden.
Het onderzoek geeft aan dat de verwachtingen van consumenten aanzienlijk zijn toegenomen, vooral omdat er online zo veel personalisatie en naadloze processen mogelijk zijn. Om hierop in te spelen, dienen retailers te investeren in op AI gebaseerde oplossingen en apparaat beheer, waardoor ze consistente, gepersonaliseerde en handige winkelervaringen kunnen bieden, zowel in winkels als online.
Ook is het optimaliseren van de supply chain in de detailhandel van belang. Dit komt doordat consumenten nu real-time informatie, efficiënte beschikbaarheid van producten en snelle levering zowel in de winkel als online verwachten.
Tot slot vormt security een cruciaal zorgpunt in de detailhandel. Wereldwijd maakt 76% van de consumenten zich zorgen over het invoeren van persoonlijke gegevens. Daarbij legt het onderzoek de nadruk op het belang van beveiliging van in-store apparaten. Er is een noodzaak voor retailers om een balans te vinden tussen gemak, beveiliging en het opbouwen van vertrouwen bij degene die aankopen doen in de detailhandelsomgeving.