De gemiddelde Amerikaan krijgt minder kinderen en millennials stellen het huwelijk langer uit. Hierdoor is het aantal huisdieren gestegen, wat zorgt voor een grotere vraag naar huisdierproducten en -services. Met PetCoach speelt Petco in op deze ontwikkeling door een compleet servicepunt te verzorgen. In een tijd waarin gezondheid en welness veel aandacht krijgt en consumenten huisdieren steeds meer als familielid zien, ziet Petco een gat in de markt.
Petco heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd in de Verenigde Staten, genaamd PetCoach, dat gericht is op een complete service voor bazen en hun huisdieren. De winkel biedt een kleiner assortiment aan huisdierproducten dan typische Petco winkels en legt in plaats daarvan meer nadruk op een servicegerichte winkelervaring. Klanten kunnen hier met hun dier terecht voor verzorging, training, een (mobiele) afspraak met een dierenarts, voedingsadvies, oppas, een zelf-was hoek en uitlaatservice. PetCoach heeft geen vaste kassa's, maar wordt bemand door "pet coaches" die door de winkel lopen met iPad minis om klanten te helpen. De winkel biedt tot slot een lidmaatschap aan van $9 per maand waarmee klanten kortingen krijgen.