ING Sector Banker Dirk Mulder gaat in gesprek met Quinten Muller, oprichter van Returnista. Returnista stroomlijnt het online retourproces van 500 webwinkels, waaronder een aantal grote spelers zoals Asos, Decathlon en JoshV. Returnista ziet het retourproces als een kans om de klanttevredenheid te verhogen én klanten vaker te laten bestellen.
De bezorgeconomie zorgt voor enorme aantallen pakketjes die vaak ook weer retour worden gestuurd. Veel consumenten vinden dat maar onhandig. Retourzendingen staan bekend als hét blok aan het been van webwinkels.
De mindset van webwinkels ten aanzien van retourzendingen lijkt echter te veranderen. Vroeger vonden ze bestellingen die terugkwamen een probleem, nu zien ze het juist als een kans om hun klanten loyaal te maken. Gelukkig maar, want in de mode wordt meer dan de helft van de pakketten teruggestuurd. Pakketjes kunnen op verschillende manieren worden teruggestuurd. In plaats dat de klant met het pakje naar een postkantoor moet, worden pakjes tegenwoordig ook op afspraak thuis opgehaald.
Quinten gaat in op ondernemen met je familie, de groei van e-commerce, het belang van retourlogistiek en data. Maar ook toekomst van de retail komt aan bod. Hoe? Luister deze podcast.