Binnensteden veranderen steeds meer in multifunctionele gebieden waar winkelen, wonen, horeca en cultuur elkaar versterken. Hoe gaat deze transformatie eruitzien?
Dit jaar heeft Q&A in opdracht van de Retailagenda een rapport geschreven over toekomstbestendige en leefbare (stads)kernen. Kernen moeten meebewegen met de behoeften van de consument en staan onder invloed van ontwikkelingen in economisch klimaat en op de arbeidsmarkt. Essentieel in deze transformatie en verkleuring is een gezonde samenwerking tussen stakeholders zoals gemeenten, lokale ondernemers, inwoners en vastgoedorganisaties.
De acht belangrijkste aandachtspunten die in het rapport naar voren komen:
- Ruim 60% van alle aankopen vindt over vijf jaar in de eigen woonplaats plaats;
- Leefbare kernen zijn groen, gezellig, veilig en bevatten veel sociale functies;
- Iedere kern heeft een unieke toegevoegde waarde in de regio;
- 41% van de MKB-ers heeft hulp nodig bij digitalisering;
- De Nederlandse consument is nauwelijks bereid te betalen voor de bezorgeconomie;
- Duurzaamheid is het belangrijkste verbeterpunt volgens de consument;
- Samenwerken is cruciaal, onder begeleiding van een goede coach;
- 61% van de MKB-ers ziet de landelijke overheid als hoofdverantwoordelijke voor een gezonde arbeidsmarkt.
Ontdek meer in het volledige rapport via onderstaande link.