Recentelijk hebben groothandel Sligro en Trens, de fabrikant van de Solar Train, een technische proef uitgevoerd in het centrum van Amsterdam. Sligro maakt al gebruik van deze unieke vervoersmethode voor bezorging in Den Bosch en Vlissingen. De stap is onderdeel van de ambities van Sligro om meer elektrisch te gaan bezorgen.
“Wij wilden weten hoe het voertuig het er in de bijzondere infrastructuur van Amsterdam af zou brengen”, zegt Sligro. “De smalle wegen langs de grachten en steile bruggen zijn met de kleine straatjes en krappe bochten een uitdaging. En we hebben in de binnenstad van Amsterdam heel veel bezorgadressen. We hebben getest of de Solar Train hier uit de voeten kon en dat was zeker zo. We hebben echter geen concrete plannen om het voertuig op korte termijn in Amsterdam in te zetten”, aldus Sligro.
Om de leefbaarheid in steden zoals Amsterdam en Utrecht te behouden, is het volgens Sligro nodig om de belasting van voertuigen te verminderen. Dit kan o.a. worden bereikt door minder vracht mee te nemen of door voertuigen zoals de Solar Train te gebruiken, die meer assen heeft. Hoewel de Solar Train, net als andere elektrische voertuigen, nog steeds erg duur is, kan het standaard rolcontainers vervoeren, wat belangrijk is omdat het logistieke systeem in de voedingsdienst en detailhandel is afgestemd op deze rolcontainers. De Solar Train heeft zelfs een liftplateau aan de zijkant, zodat er vanaf de stoep kan worden gelost en geladen. Sligro blijft echter openstaan voor andere opties en zal verschillende voertuigen blijven testen.