Supermarkten zien een opvallende verschuiving van het afhalen van online boodschappen naar thuisbezorging door concurrerende bezorgkosten, wat de groei verder zal versnellen.
Bij Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt, is het aantal thuisleveringen vorig jaar meer dan verdubbeld. Deze dienst dekt nu meer dan de helft van België en blijft uitbreiden. Volgens Leen Dedobbeleer trekken ze met thuisleveringen nieuwe klanten aan die vervolgens ook de fysieke winkels bezoeken. Albert Heijn en Carrefour bevestigen deze trend, hoewel ze geen specifieke cijfers delen.
De bezorgkosten variëren sterk tussen de supermarkten, van 12,95 euro bij Collect&Go tot slechts 3,9 euro bij Crisp. Consumenten kunnen besparen op deze kosten door specifieke producten te kopen, grotere bestellingen te plaatsen, of door regelmatig te bestellen, wat bij sommige supermarkten gratis bezorgen oplevert. Deze besparingen maken thuisbezorging nauwelijks duurder dan zelf boodschappen doen. Volgens transporteconoom Roel Gevaers van de Universiteit Antwerpen zal de omzet uit online verkoop van verse voeding in België de komende drie jaar naar verwachting met 126% stijgen, vooral in stedelijke gebieden.