In vijf jaar tijd is het aantal verzonden pakketten bijna verdubbeld door de groei van e-commerce. Ondanks deze toename is de CO2-uitstoot per pakket met meer dan 50 procent gedaald, aldus een onderzoek van Thuiswinkel.org.
Het gemiddelde daalde van 230 gram in 2018 naar 100 gram per pakket in 2022, een afname van 56%. Deze verbetering is vooral te danken aan efficiëntere en milieuvriendelijkere methoden in het laatste deel van de pakketreis, zoals meer depots, voertuigen met lagere emissies en kleinere verpakkingen. Elektrisch vervoer en fietsbezorging droegen ook bij aan deze positieve ontwikkeling. Bezorging bij afhaalpunten veroorzaakt 10% minder CO2-uitstoot dan thuisbezorging, maar het advies is pakketten indien mogelijk lopend of met de fiets op te halen. Webshops worden aangespoord om consumenten te informeren over duurzame bezorgopties. E-commercebedrijven streven naar een 90% reductie in CO2-uitstoot bij de 'last mile' tegen 2030 en werken aan schonere transportmethoden in het eerste deel van de reis.