Unilever is de leidende partner in een proefproject van de Britse supermarkt Asda. Met drie verschillende navulformaten is dit de grootste in zijn soort voor Unilever in Europa en biedt het leermogelijkheden om dat soort winkelconcepten en de behoefte van klanten beter te begrijpen.
Onder het principe "Return, Refill, Repeat" kunnen klanten sinds kort in een Asda’s Middleton store in Leeds producten van Radox , Simple, Alberto Balsam en Persil via drie machines in herbruikbare aluminium- of roestvrijstalen flessen vullen. Eenmaal gevuld, voegen de shoppers hun bedrukte etiket toe aan de fles en nemen het mee naar de kassa zoals gebruikelijk. Elke fles heeft een unieke QR-code, een functie die volledige traceerbaarheid van elke fles mogelijk maakt.
De proef maakt deel uit van Unilevers streven om het gebruik van nieuw plastic te halveren door het absolute gebruik van plastic verpakkingen te verminderen. Unilever heeft het ambitieuze doel om haar plastic verpakkingen tegen 2025 volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te maken.