V&D schrapt een groot deel van het assortiment en legt de focus op mode, schoenen, sportartikelen en woninginrichting. Hiermee keert het online warenhuis terug naar propositie waarmee het bedrijf ooit groot is geworden.
De aanleiding hiervoor is het veranderende bestedingspatroon van klanten. Waar het webwarenhuis de eerste jaren snel groeide, viel de omzet vorig jaar tegen. ‘Na ‘corona’, kozen consumenten weer meer voor fysieke winkels waardoor marktbreed de online omzetten scherp terugvielen. Het consumentenvertrouwen en de bestedingen kwamen vervolgens onder druk door de oorlog in Oekraïne en de inflatie als gevolg van de hoge energie- en transportkosten, de scherpe daling van de huizenprijzen en angst voor recessie’, aldus V&D.
Deze nieuwe focus betekent ook iets voor de prijsstelling, die wordt bijgesteld naar ‘merken voor minder’, aanbiedingen en koopjes. In lijn hiermee heeft VD.nl ook het V&D Prijzencircus weer opnieuw geïntroduceerd – het welbekende koopjesfestijn uit de tijd dat het bedrijf nog fysieke warenhuizen had.