Duurzaamheid en Verantwoord Ondernemen zijn twee termen die niet meer weg te denken zijn binnen retail. Hoe zit dit specifiek binnen e-commerce? Laat je inspireren door de resultaten uit een onderzoek onder een groot aantal Europese webwinkels.
Om te achterhalen wat webwinkels doen op het gebied van duurzaamheid en MVO heeft het CMI in 2021 een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder 810 grote webwinkels in de 27 landen van de Europese Unie (30 webwinkels per land). Hiermee werd inzicht verkregen in welke typen webwinkels actief communiceren over hun activiteiten op het gebied van duurzaamheid en MVO. Na deze inventarisatie is in 2022 een vervolgonderzoek uitgevoerd onder de 291 webwinkels die informatie delen op hun website over hun duurzame en MVO-gerelateerde activiteiten om te achterhalen wat ze exact doen.
Een aantal key take-aways:
- Er zitten grote verschillen in de mate waarin webwinkels verantwoording afleggen over deze thema's;
- Vrijwel alle webwinkels verkopen duurzame producten (92%) en het grootste deel (89%) stimuleert klanten om een duurzame keuze te maken;
- Duurzame logistiek, duurzaam verpakkingsmateriaal, duurzame productverpakkingen en duurzame opslag van goederen zijn de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van fulfilment.
- Webwinkels zouden zich van hun concurrenten kunnen onderscheiden door meer over duurzaamheid en MVO te communiceren.
Benieuwd naar meer resultaten? Via onderstaand artikel lees je meer én vind je alle inzichten terug in een online dashboard.