Vijf trends in de supermarktbranche
Reports supermarkten food E-commerce

Vijf trends in de supermarktbranche

E-commerce is niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. Supermarkten zijn redelijk immuun gebleven voor deze ontwikkeling, maar hier komt steeds meer verandering in. In Nederland zijn partijen als Gorilla’s of Picnic het perfecte voorbeeld. McKinsey neemt je mee door de vijf belangrijkste trends door de supermarktwereld in de Verenigde Staten.

De 5 trends: 

  1. Klaar voor het gevecht! De boodschappen thuis afgeleverd krijgen of ophalen is makkelijker dan ooit. Bovendien wordt het steeds gemakkelijker om een voedzame maaltijd te krijgen: supermarkten bieden klaar om op te warmen, klaar om te eten, instore restaurants, maaltijdboxen of zelfs vending-machines aan. Niemand kan achterblijven in deze ontwikkelingen.
  2. Consumenten verwachten niet altijd een aanpassing, maar de aanpassing verandert wel de verwachting. Leveren binnen een dag, online tracking of een uitgebreid assortiment zijn allen niet meer weg te denken uit de hedendaagse e-commerce wereld. Voor supermarkten is dit niet anders.
  3. Schaal is belangrijk. Steeds meer supermarkten openen grote distributiecentra, zoeken naar een partner in de bezorgwereld of combineren fysieke winkels met e-commerce activiteiten om zo de gehele bevolking te kunnen bedienen.
  4. Orderpicking en last-mile bezorging brengen hoge kosten met zich mee. In een branche met lage marges zoeken supermarkten naar oplossingen op het gebied van automatie en robotisering.
  5. Het vinden van digitaal talent is voor alle branches lastig, maar ook noodzakelijk voor een succesvol business model.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".