Januari is traditioneel de maand van de goede voornemens. Gezonder en duurzamer leven heeft altijd een ere plaats in de top 10 gehad. Ondanks dat goede voornemens vaak niet slagen, blijken Europese consumenten in 2021 wel gezonder te zijn gaan eten. Dit heeft uiteraard ook effect op de verkoop van producten in de supermarkten. Welke ontwikkelingen kunnen we vinden in de markt?
Een aantal key takeaways:
- Consumenten worden steeds bewuster van de relatie tussen voeding en gezondheid. Dit geldt vooral voor vrouwen, jonge mensen, hoogopgeleiden, consumenten met een hoger inkomen, huishoudens met kinderen en stedelingen.
- Het eetpatroon van deze consument is veranderd naar het eten van meer groenten en fruit, minder vlees en minder alcohol.
- Duurzaamheid manifesteert zich vooral in kleine aanpassingen van de consument, zoals het gebruiken van herbruikbare tassen in de supermarkt of het kopen van lokaal geproduceerde producten.
- 70% van de consumenten is bereid om 5% meer te betalen voor duurzame voeding. Prijs en de gezondheid van producten blijft echter het belangrijkst.
- 53% van de consumenten wil dat supermarkten een rol spelen in educatie over gezondheid. Echter dient de supermarkt wel vertrouwen op te bouwen bij de consument over hun expertise. Enkel 4% van de consumenten vertrouwt de informatie die supermarkten delen over gezonde voeding.