De afgelopen maanden is het vaak in het nieuws geweest: er is een tekort aan winkelpersoneel in Nederland. Het aantal vacatures is in de lockdown gestegen naar 33.000, zo stelt branchevereniging INretail. Dit vormt een enorme uitdaging voor de fysieke retail. Q&A onderzocht de groep werkende twintigers en dertigers om erachter te komen hoe zij aankijken tegen de retail als werkgever.
Op 8 maart 2022 vond in samenwerking met KEGA de Retail Outlook HUB plaats, welke volledig in het teken stond van HR. Tijdens deze HUB hadden HR medewerkers van verschillende retailers de mogelijkheid te discussiëren en elkaar te inspireren om zo gezamenlijk op zoek te gaan naar oplossingen voor HR gerelateerde uitdagingen. Er werd ook een whitepaper gepresenteerd die is gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door Q&A. De drie belangrijkste takeaways:
1. Werksfeer is een enorm belangrijke drijfveer
Een goede werksfeer is een absolute must om twintigers en dertigers aan jou als werkgever te binden. Sterker nog: het is minstens zo belangrijk als de financiële beloning. Goed verdienen bij een ongezellig bedrijf is geen goede propositie op lange termijn. Natuurlijk moet de beloning op orde zijn, maar in combinatie met een goede werksfeer kunnen retailers echt werven en binden.
2. Biedt flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling
Twintigers en dertigers hebben behoefte aan flexibiliteit. Dit wordt vooral gezocht in mogelijkheden om verlof op te nemen of keuze in aantal uren om te werken. Om aantrekkelijk te zijn als werkgever is het belangrijk dat je als retailer voldoende mogelijkheden biedt. Flexibiliteit zoekt men ook bij persoonlijke ontwikkeling - dit is belangrijk voor twintigers en dertigers. De manier waarop men zich wil ontwikkelen hangt sterk af van het individu. ‘On the job’ leren is voor het merendeel belangrijk. Stem met de medewerker af welke vorm van leren en ontwikkelen de voorkeur heeft. Werken ze liever in groepsverband of individueel en kiezen ze voor een digitale vorm of komen ze liever fysiek samen?
3. Werk aan het imago en zet medewerkers in als retail ambassadors
Het imago van de winkel als werkgever is vooral goed op het gebied van sfeer en flexibiliteit. Op het gebied van de financiële beloning en persoonlijke ontwikkeling wordt veel minder van de sector verwacht. Mensen die werkervaring hebben in de retail zijn duidelijk veel positiever over de verwachtingen. Vooral ten aanzien van flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling is men positiever. Voor de sector is het belangrijk veel meer te vertellen over werken in de retail. Het is een prachtig vak met een enorme diversiteit van in de winkel staan tot marketing en met doorgroeimogelijkheden van de winkelvloer tot CEO. Medewerkers inzetten als ambassadeurs lijkt de way to go. Werken in de retail is prachtig: je gaat het pas zien als je ervaart of hoort van iemand anders.
Meer inzichten? Lees de complete whitepaper via deze link of bekijk het hieronder.