Zalando investeert in een aantal circulaire initiatieven, zoals een reparatiedienst en een platform voor textielafval. Hiermee wil het modeplatform consumenten stimuleren om minder kleding weg te gooien, de levensduur van modeartikelen verlengen en échte verandering in de modeketen realiseren.
Dit alles draagt bij aan een groter doel van Zalando: in 2023 de levensduur van minstens vijftig miljoen modeartikelen verlengen en circulariteit in de modebranche creëren. Hiervoor wil het modeplatform in verschillende nieuwe bedrijfsmodellen en duurzame innovaties investeren: kleding moet bijvoorbeeld anders worden ontworpen, afval beter gerecycleerd en de productieketen moet transparanter gemaakt worden. Zo zal het eigen merk ZIGN flink uitgebreid worden, onder andere met een speciale collectie "redeZIGN for circularity" en informatiepagina's over de oorsprong, het onderhoud en inruilen van de items.
Ook start er halverwege oktober een proefproject met onderhouds- en reparatieservices. In samenwerking met retail-app Save Your Wardrobe biedt Zalando klanten via een digitaal platform een reparatieservice voor kleding en schoenen bij geselecteerde lokale ateliers en kleermakers. Zalando regelt hierbij het ophalen en terugsturen van herstelde artikelen.
Op het gebied van recycling investeert Zalando ook in diverse technologieën. Zo wordt er een open-source platform voor textielafvalbeheer gelanceerd in samenwerking met Fashion for Good. Dankzij Near Infrared (NIR) technologie zal het textielafval bij sorteerders beter gekoppeld worden aan de juiste recyclers.