Zelfscan, een concept dat we inmiddels allemaal kennen. De zelfscan wordt vooral veel gebruikt bij food retail en ook bij drogisterijen komt het steeds vaker voor. Er is nu een techniek ontwikkeld waarbij de klant de items niet meer hoeft te scannen.
De zelfscankassa’s maken gebruik van RFID, dit is een technologie waarmee objecten draadloos kunnen worden geïdentificeerd. De producten die de klant wilt kopen legt hij/zij in een bak en door middel van radiogolven wordt de data overgebracht. De artikelen hoeven nu niet meer handmatig gescand te worden.
Decathlon meldt dat de RFID-technologie helaas niet altijd perfect werkt, waardoor sommige producten niet worden gescand bij de kassa. Bij het niet goed scannen van het product kunnen de poortjes afgaan als de klant naar buiten loopt. Medewerkers bij de kassa helpen dan om het ontbrekende item te identificeren, zodat klanten alsnog kunnen afrekenen. Het zelfscansysteem vermindert de wachttijd bij de kassa’s met ongeveer 50% volgens Uniqlo, terwijl Decathlon benadrukt dat het systeem bijdraagt aan de openheid die de winkel nastreeft.
Hans van Tellingen, een retailexpert, reageert voorzichtig positief op het zelfoutsysteem met RFID. Hij ziet het als handig, omdat consumenten niet elk item zelf hoeven scannen. Ook vind hij het handig dat de verantwoordelijkheid voor het correct scannen bij de retailer ligt en niet bij de consument. Dit verminderd het gevoel van aansprakelijkheid bij de consument. Ook benoemt van Tellingen dat RFID kan worden gebruikt om het leven van de caissières makkelijker en efficiënter te maken. Bovenkant formulier