34% minder bezoekers in Nederlandse winkelcentra op Black Friday
Blogs Black Friday Fysieke winkels Winkelstraten

34% minder bezoekers in Nederlandse winkelcentra op Black Friday

De verwachtingen waren hoog gespannen: wat zou er gebeuren op Black Friday dit jaar? De afgelopen dagen is er veel geschreven over Black Friday. Van veel minder bezoekers ten opzichte van vorig jaar tot aan het sluiten van winkels en overvolle binnensteden. Reden te meer om op onderzoek uit te gaan en op basis van nauwkeurige bezoekersdata te kijken hoe Black Friday het nu werkelijk heeft gedaan.

Black Friday 2020 zorgde voor 34% minder bezoekers in Nederlandse winkelcentra vergeleken met Black Friday 2019. Hiermee komt Black Friday 2020 nog onder het niveau van Black Friday in 2012. Dit is te zien in deze grafiek. De afgelopen jaren groeide de populariteit van Black Friday enorm, maar door alle Corona maatregelen zien we dit jaar toch een heel ander beeld dan we hadden verwacht. 

Op basis van bezoekersdata van afgelopen jaren, hebben onze data analisten vorige week een voorspelling gedaan over het te verwachten aantal bezoekers op (en rondom) Black Friday 2020. Vergeleken met Black Friday 2019 werd een daling van -25% verwacht, de realiteit liet een daling van -34% zien. 

De verwachting was dat Black Friday dit jaar 45% meer bezoekers zou trekken ten opzichte van een gemiddelde vrijdag in 2020. Deze grafiek laat zien dat in werkelijkheid Black Friday 2020 zorgde voor 23% meer passanten dan gemiddeld op een vrijdag dit jaar. We zaten in de buurt, maar een aantal onverwachte effecten zoals het eerder sluiten van de winkels in bijv. Rotterdam en Eindhoven zorgden toch voor een iets te positieve inschatting van het aantal bezoekers. Althans het is maar wat je positief noemt. In tijden zoals deze staat veiligheid boven alles. 

De spreiding van het aantal bezoekers (over de gehele week) en het actieve demotivatie beleid van grote steden hebben bijgedragen aan een minder drukke Black Friday dan verwacht. Zo riepen vrijdagmiddag de burgemeesters van oa Rotterdam en Eindhoven bezoekers via social media op vooral niet meer naar de binnenstad te komen. Daarna volgden berichten over het vroegtijdig sluiten van winkels. Zaterdag was het helaas niet anders. Men heeft gehoor gegeven aan deze oproepen, wat duidelijk zichtbaar is in de bezoekersaantallen van met name de grote steden. 

In deze grafiek maken we een onderscheid tussen wijkwinkelcentra en binnenstedelijke winkelcentra en kijken we naar het gehele Black Friday weekend. Gemiddeld genomen zien we een daling van ruim -35% in binnenstedelijke winkelcentra. Er zitten echter grote verschillen tussen deze winkelcentra met extreme uitschieters tot wel -70% in met name de grote steden.    

Uit deze grafiek blijkt dat ook tijdens Black Friday wijkwinkelcentra minder lijken te lijden onder de coronacrisis dan binnenstedelijke winkelcentra. We zijn dus zeker gaan winkelen, alleen zijn we veel meer dichtbij huis gebleven. Daarbij zijn we meer verspreid over de week gaan shoppen én hebben we meer online gekocht. 

Dit blijkt ook wel uit berichtgeving over het recordaantal iDEAL-betalingen, wat dit jaar vijf dagen op rij werd gebroken. Op Black Friday kwam het aantal transacties bij webshops zelfs boven de 1,8 miljoen uit. Ook de omzet uit iDEAL-betalingen ligt dit jaar fors hoger. Op Black Friday bedroeg de omzet uit iDEAL-betalingen zo'n 134 miljoen euro. In 2019 was dit nog 106 miljoen euro (zie bron). 

Carly Leget
Carly Leget van PFM Footfall Intelligence Retail is volop in beweging, waardoor het voor u als retailer van belang is te weten wat uw klant beweegt en wat ervoor zorgt dat juist uw winkel wordt bezocht. Een diepgaand inzicht in het voortdurend veranderende winkelgedrag zorgt ervoor dat u snel kunt schakelen. Het bieden van dit inzicht op basis van nauwkeurige bezoekersaantallen, dat is waar het bij PFM om draait. Meten is weten! Met de nieuwste technologieën is PFM in staat de volledige customer journey in kaart te brengen, zodat u veel beter in kunt spelen op de wensen en behoeften van uw klant. Wij bieden retail oplossingen om u inzicht te geven in het werkelijke klantenpotentieel en winkelgedrag. Dit leidt tot betere conversie, marketing effectiviteit en optimale personeelsplanning.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".