Het Lidl verhaal

ZDF maakte een documentaire om een beeld te schetsen van de ondernemer en de onderneming achter de supermarktketen die meer dan 10.000 Lidl winkels en 1.200 Kaufland winkels wereldwijd telt. Benieuwd naar het verhaal van Lidl?

Schwarz Gruppe, zoals het bedrijf officieel heet achter onder andere de supermarktketen Lidl, is een bedrijf omgeven door mysterie. De onderneming is, zoals zoveel supermarkten, van origine gestart als een groothandel in levensmiddelen. Het bedrijf is gegroeid onder leiding van de tweede generatie in de familie, Dieter Schwarz, volgens menigeen de rijkste man van Duitsland en tevens een man waar nauwelijks iets over bekend is. Zo zijn er geen foto’s van hem en de twee die wel bestaan mogen niet publiekelijk getoond worden. Sinds 1999 is Dieter Schwarz niet meer zelf operationeel actief in de onderneming, maar heeft hij wel een stichting die zijn naam draagt en 99,9 procent van de aandelen in handen. 

De onderneming is de grootste Europese retailer en de vierde van de wereld met bijna 100 miljard euro omzet. De koning van Heilbron wordt de ondernemer genoemd, die in 1973 winkels heeft geopend volgens een simpel en doeltreffend principe - het discount concept van Aldi. Maar voordat het zover is, is al een eerste basis gelegd door vader Josef, waarbij zoals bij zoveel Duitse bedrijven in deze serie het Deutsche Wirtschaftswunder als voorwaarde voor de groei wordt genoemd. In 1973 opent Schwarz de eerste Lidl discount markt - een precieze of misschien wel betere kopie van het origineel van Aldi. De meest strategische zet van de Schwarz Gruppe is als in 1976 Klaus Gehrig van Aldi overstapt naar Lidl. Gehrig volgde in 2004 Dieter Schwarz op als bestuursvoorzitter van de Schwarz Gruppe. Een interessante inkijk in het snelgroeiende bedrijf Lidl, kritisch, maar ook met een blik op de geschiedenis.

Benieuwd? Hieronder kan je het hele verhaal bekijken.