Retail in 2021: wat gaat er gebeuren en wat gaat er veranderen?
Blogs social commerce direct-to-consumer virtual omnichannel

Retail in 2021: wat gaat er gebeuren en wat gaat er veranderen?

Een jaar geleden voorspelde NRF een turbulente verandering in de retailketens, al hadden ze geen idee van de dreigende pandemie of de ontwrichtende effecten ervan. De grootste take-away van 2020 is de verschuiving naar e-commerce: consumenten hebben het online winkelen met overtuiging omarmd en retailers hebben gereageerd met de snelle uitrol van nieuwe technologieën, apps en manieren om aan de behoeften van het winkelend publiek tegemoet te komen. De woorden "contactloos" en "wrijvingsloos" zijn snel onderdeel geworden van de volksmond en bedrijven die erin geslaagd zijn de standaard te doorbreken en zich aan te passen, zijn aan het winnen.

Wat staat ons te wachten voor 2021? Hier zijn tien voorspellingen die de komende twaalf maanden waarschijnlijk vorm zullen geven.

1. Direct-to-consumer merken die zich onderscheiden door het gebruik van nieuwe modellen zullen een ontwrichtende groei en winstgevendheid zien. De DTC-merken hebben nieuwe categorieën geïntroduceerd en steken nieuwe energie in het perfectioneren van hun doelstellingen op het gebied van klantobservatie.

2. De transformatie van de supply chain is versneld door de pandemie, met een grote invloed van 5G en ondersteund door aanzienlijke investeringen in digitale oplossingen. Het goede nieuws: het momentum is nu niet meer te stoppen. De pandemie heeft geleid tot een reeks aanpassingen in de wereldwijde supply chain, waarbij retailers en fabrikanten elke stap - van inkoop tot sourcing en van kortere doorlooptijden tot verbeterde snelheid, veerkracht en reactievermogen - opnieuw onder de loep hebben genomen.

3. Livestreaming zal in 2021 centraal staan, met het potentieel om een van de snelst groeiende categorieën in het digitale één-op-één-ecosysteem te worden. Er gaat niets boven de ervaring van het fysiek winkelen, maar livestreaming is het beste wat veel winkeliers en merken tijdens de pandemie hebben kunnen bereiken om nog enigszins fysiek in contact te komen met hun klanten.

4. De adoptie van robottechnologie, voedingsrobots en autonome voertuigen wordt niet langer als een noviteit beschouwd, maar het staat voor velen nog steeds in de startblokken. De oplossing: het experimenteren moet worden versneld en de kosten moeten omlaag.

5. "Evolutie" is het woord voor winkelcentra. Het winkelend publiek zal na de pandemie terugkeren, maar de winkelcentra moeten opnieuw worden ingericht: van alleenstaande blokken met meerdere verdiepingen die door GWB zijn verankerd, tot meer verleidelijke, kleinere hubs gefocust op de nieuwe behoeften van de consument.

6. Touch-free technologie wordt de standaard. Het digitale winkelen is sterk toegenomen, contactloze betalingen zijn snel de norm geworden, en AR en VR zijn klaar voor verdere groei.

7. Social commerce heeft het potentieel om sneller te groeien dan de algemene e-commerce. Dit bewijst nogmaals dat, hoewel consumenten elkaar misschien niet persoonlijk ontmoeten, de "social"-gedreven commerce op unieke wijze in het DNA van de consument is geïntegreerd.

8. On-demand productie is klaar om de wereld te veroveren. Het concept is niet nieuw, maar door on-demand strategieën te gebruiken om producten te creëren kunnen merken sneller reageren op de veranderende vraag van de klant, producten creëren terwijl de bestellingen worden geplaatst en minimale hoeveelheden op voorraad houden.

9. De digitale transformatie definieerde 2020, maar dat was nog maar het begin van wat komen gaat. De uitdaging is om te opereren in een echt omnichannel ecosysteem. Een belangrijke schakel van alles wat digitaal is, is 5G. Als werk op afstand, non-stop videobellen en intensievere digitale samenwerking ons iets hebben geleerd, dan is het dat betrouwbare connectiviteit noodzakelijk is. Consumenten kunnen het zich niet veroorloven om niet "connected" te zijn, dus het spreekt voor zich dat bedrijven dat ook niet kunnen.

10. In één keer voor je aankoop betalen is zó 2018 - consumenten willen alle mogelijke opties zien. De volgende generatie shoppers omarmt de pay-over-time-modellen en abonnementen massaal. Wat begon als een noviteit is nu online, in-app en in-store beschikbaar. En het zal niet de enige creatieve methode zijn die retailers bedenken om het winkelend publiek aan het winkelen te houden. 

Een uitgebreidere uitleg van de tien voorspellingen lezen met interessante voorbeelden? Lees dan het hele artikel.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".