Met de invoering van deze bezorgservice op maat speelt PostNL in op efficiency en goede service. Op de lange termijn wilt PostNL zondag- en ochtendlevering van boodschappen faciliteren. Daarnaast krijgt bezorguurselectie in de toekomst een plek in de checkout van de supermarkt en wordt de optie ook beschikbaar bij online food-aanbieders. PostNL denkt zijn netwerk optimaal te kunnen benutten en meer zakelijke klanten voor zich te winnen.
Vanaf januari krijgen klanten van PostNL de mogelijkheid om hun boodschappen tijdens een avonduur naar keuze te laten bezorgen. PostNL levert op dit moment boodschappen tussen half zes en half tien ’s avonds. De klant krijgt een bericht met daarin een track & trace code en een richttijd waarop hij de boodschappen kan verwachten. Er bestaat echter geen mogelijkheid deze tijd aan te passen. Vanaf november gaat PostNL starten met een nieuw concept waarin men zelf kan aangeven op welk tijdstip men de boodschappen wil ontvangen. Vanaf januari moet dit de nieuwe standaard worden. De kosten voor deze ‘bezorgservice op maat’ hangen onder meer af van in hoeverre er moet worden afgeweken van de actuele bezorgplanning.