Coca-Cola lanceert The Soda Experience voor horecapartners in Nederland. Consumenten kunnen een QR-code op de menukaart scannen, waarna er met behulp van augmented reality (AR) een selectie uit het Coca-Cola assortiment voor de ogen van de klant op tafel verschijnt. De tool moet een hulpmiddel zijn voor klanten om een keuze te maken voor een drankje.
Een drankje kiezen is niet voor iedereen even makkelijk: zo heeft 87 procent van de gasten voordat ze een horecagelegenheid binnengaan nog niet besloten welk merk ze gaan drinken. Daarnaast wordt meer dan de helft van de gasten op andere gedachten gebracht door het zien van de menukaart. Visuele aspecten spelen een belangrijke rol in de uiteindelijke keuze van het drankje. ‘We wilden dat het niet alleen een innovatieve gadget is, maar vooral meerwaarde biedt aan onze horecapartners door gasten te leiden naar margerijke drankjes’, aldus Coca-Cola.
Coca-Cola claimt de eerste ter wereld te zijn die een AR-beleving toevoegt aan het serveren van frisdrank.