Retailbedrijven hebben na de coronajaren te maken met nieuwe uitdagingen. De dalende koopkracht van consumenten leidt tot besparingen en ander koopgedrag. Loyaliteit aan specifieke retailers neemt af en consumenten kiezen bewuster waaraan zij hun geld uitgeven. Hoewel retailers een onmiskenbaar onzekere periode meemaken, biedt het verschuivende consumentengedrag ook nieuwe kansen, zien PwC’ers Milo Hartendorf en Bruno van Bennekom.
De afgelopen maanden is de koopkracht verminderd bij 63 procent van de respondenten. Vrijwel die gehele groep verwacht dat de koopkracht in de komende tijd verder afneemt. Bij generatie Z, de jongste groep in het onderzoek, is de bezorgdheid over de persoonlijke financiële situatie met 53 procent het grootst.
Wat zijn de voornaamste redenen van dalende koopkracht volgens de deelnemers aan het onderzoek? Tachtig procent van hen merkt dat de prijs van boodschappen is gestegen. Voor ruim de helft van de deelnemers aan het onderzoek is dit de belangrijkste reden van koopkrachtvermindering.
Een aantal andere opvallende uitkomsten:
- 63% zag koopkracht verminderen
- 53% geeft minder uit in horeca
- 47% koopt minder bij speciaalzaken
- 22% laat gezonde producten vaker liggen
Meer weten? Lees hier meer!