De uitdaging van vastgoedontwikkelaars en retailers
Reports Vastgoed Leegstand E-commerce Fysieke winkels

De uitdaging van vastgoedontwikkelaars en retailers

Leegstand is steeds vaker een probleem voor winkelgebieden, vastgoedontwikkelaars en retailers. De shift van fysiek winkelen naar e-commerce is door COVID-19 in een stroomversnelling gekomen en de verwachting is dat deze voorkeur niet snel meer verandert. Vastgoedontwikkelaars dienen dus na te denken over oplossingen om leegstand tegen te gaan en de winkelstraat en winkelcentra voor toekomstige en huidige huurders aantrekkelijk te houden. Het rapport van Deloitte neemt je mee in de uitdagingen en de mogelijke oplossingen voor dit probleem.

Vijf takeaways:

  1. Winkelcentra en retailers hebben drie grote uitdagingen, namelijk de opkomst van e-commerce, de lagere aantallen fysieke winkelaars en de veranderingen in de voorkeur hoe consumenten het liefst winkelen. Deze trends waren al langer in ontwikkeling, maar zijn door Covid-19 in een stroomversnelling gekomen. Het is niet langer genoeg om alleen een fysieke winkel te hebben, de consument verwacht een ervaring.
  2. Vastgoedontwikkelaars binnen de retail dienen de focus te verleggen op cross-shopping relaties. Winkelcentra dienen zich te ontwikkelen van een ‘one-size fits all’-model naar een model waar winkels elkaar ondersteunen en een gezamenlijke groep aan spreken. Sportwinkels, juweliers en cosmeticabedrijven doen het bijvoorbeeld goed in de buurt van retailers die mode en schoenen verkopen.
  3. Niet elke markt is hetzelfde. In de Verenigde Staten is er een grote diversiteit te zien in de ontwikkeling van e-commerce en fysieke winkel bezoek. Waar New York en Los Angeles een hogere groei zien in online uitgaves en een afnemende trend in fysiek winkelen, shoppen consumenten in Boston en Ohio zowel online als fysiek minder. Vastgoedontwikkelaars dienen zich te focussen op deze verschillen en hun retail-portefeuille hierop aan te passen.
  4. Vastgoedontwikkelaars en retailers dienen de handen in één te slaan. Beiden hebben hetzelfde doel; de winkelervaring van de consument verbeteren. Door bijvoorbeeld samen te werken kunnen deze partijen de consument naadloze ervaringen, technologieën en innovaties bieden - zowel online als fysiek. Fysieke winkels kunnen in sommige gevallen fungeren als distributiecentra, aangezien zij vaak dichtbij de klant zijn en voordelen ervaren van een goede infrastructuur. In andere gevallen kunnen technologische investeringen consumenten naar winkelcentra trekken, wat weer voordelig is voor beide partijen.
  5. Vastgoedontwikkelaars zijn service providers van retailers in plaats van enkel huurbazen. Het probleem rondom leegstand kan enkel worden opgelost als er wordt samengewerkt, bijvoorbeeld door een variabel huurschema of het combineren van verschillende branches op één locatie.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".