Lokale acties en bezorgingservices die niet alleen door individuele retailers, maar juist ook gezamenlijk als stad of dorp worden opgezet om de lokale gemeenschap en samenwerking te versterken, springen als paddenstoelen uit de grond. Er is helaas nog geen generieke oplossing voor alle dorpen, steden, stadsdelen of wijken. Het is wel mogelijk om binnen één dag een website te lanceren en gezamenlijk acties en bezorgingen per stad of dorp of winkelgebied te vermarkten.
Met de nadruk op het steunen van de lokale winkelier in deze bijzondere tijd, kunnen steden, dorpen en gemeenschappen heel snel samen optrekken en consumenten verleiden om te blijven kopen. Daar is geen ingewikkeld en allesomvattend platform voor nodig. Wel vooral de wens en inzet om echt samen te werken en een marketingbudget vrij te maken om consumenten, het liefst ook via lokale media, te bereiken en uit te nodigen vooral lokaal te kopen. Ondernemers kunnen daarmee gezamenlijk de aantrekkelijkheid van het verblijfsgebied versterken en, net als in de fysieke wereld, extra traffic aanjagen. Vervolgens kan iedere ondernemer vanuit zijn eigen kracht en digitalisering die traffic converteren naar omzet en het opbouwen van klantloyaliteit, zonder afhankelijk te zijn van centrale techniek van een overkoepelende partij.
Er is ook een behoorlijk aantal goedbedoelde initiatieven gericht op ‘centrale collectieve online oplossingen’ voor complete verblijfsgebieden. Tot op heden lijkt daar nog geen ‘winnende’ oplossing bij te zitten die duidelijke antwoorden kan geven op alle verschillende vragen die leven in verschillende winkelgebieden.
Oplossingen zien er in presentaties vaak indrukwekkend uit, maar vervolgens ontstaan er allerlei issues en vragen zoals:
- Wat zijn de uitgangspunten waarop de techniek gebaseerd is;
- Wat is de verdeling van kosten en opbrengsten en geldstromen;
- Hoe waarborgt de oplossing de privacy;
- Wat is de toekomstbestendigheid van de oplossing;
- Hoe zit het met het eigenaarschap van de oplossing;
- En zeker niet het minst belangrijk: het eigenaarschap van de klant- en transactiedata.
Tip is en blijft om als ondernemer, zowel in de fysieke als in de online wereld, de regisseur te blijven van het eigen winkel- en verblijfsgebied en optimaal samen te werken om gezamenlijk toegevoegde waarde aan consumenten te bieden.
Een goede website is voor iedereen die interactie heeft met consumenten de minimale eerste stap. Het is voor individuele ondernemers zeker nog niet te laat om zelf te digitaliseren. Er zijn veel ondernemers die onder druk van de ineens wegvallende omzet creatief zijn en nieuwe initiatieven starten. Voor veel bedrijven is het ook de laatste duw om (eindelijk) te starten met digitaliseren.
Een digitale strategie is noodzaak maar kan zich ontwikkelen van eenvoudig naar complex. De fases gaan van 1) informeren wie je bent en wat je doet en waarom naar 2) interactie en het opbouwen van structurele communicatie naar 3) verkopen en werken aan klantenbinding naar 4) verbinden binnen de waardeketen aan bijvoorbeeld platformen.
We zien veel voorbeelden vanuit de horeca waarbij ondernemers een mobielvriendelijke website combineren met een bestel- en bezorgformulier om zo, ook als de deur gesloten is, omzet te kunnen blijven maken. We zien ook veel voorbeelden van zelfstandige ondernemers die gewoon foto’s maken van producten, of voorgestelde combinaties ervan, in de winkel en deze op de website of via social media tonen en aanbieden deze te reserveren, af te halen of thuis te bezorgen.
De voorbeelden laten zien dat gewoon een website, die je echt binnen een dag kunt starten, een goede eerste stap kan zijn als alternatief voor een complete webshop waar veel meer tijd en energie en inzet voor nodig is.
We zeggen het al lang: elke klantreis begint mobiel. ‘De wereld is ‘mobile first’, jij toch ook?’. De minimale eerste stap voor iedere ondernemer die interactie heeft met consumenten is een goede website die volledig responsive is en goed werkt op laptops, tablets en mobiele telefoons. Je investeert daarmee in lokale relevantie, een goede Google ranking, extra traffic naar je website en winkel en het versterken van klantloyaliteit - dus in extra omzet, marge en winst.