Tweedehands is booming: steeds meer partijen wagen zich op deze markt en ook H&M focust zich hier steeds meer op. De Zweedse modeketen lanceert nu het tweedehands platform Sellpy in Nederland, dat het volledige verkoopproces voor consumenten uit handen neemt, toeziet op de kwaliteit van de kleding en zorgt dat kledingstukken die niet verkocht kunnen worden voor textielrecycling gebruikt worden.
Items krijgen de prijs waarvoor de consument het wil verkopen. Hierover krijgt de consument 40 procent van de verkoopprijs als het item onder de vijftig euro is. Is het item duurder dan 50 euro, dan krijgt de verkoper over het resterende geld 90 procent. Om een item op te sturen naar Sellpy moet de verkoper een tas bestellen waarin het item verstuurd kan worden ter waarde van 1,95 euro. Ook geldt er een toeslag van één euro per item die de verkoper betaalt. Wordt een item niet verkocht, dan wordt de prijs automatisch verlaagd totdat het verkocht wordt of gedoneerd wordt voor recycling.
“We zien dat het bewustzijn over en de vraag naar duurzame fashion toeneemt bij onze klanten. We zijn er daarom enorm blij mee dat we met Sellpy nu ook in Nederland een platform aanbieden waar klanten tweedehands fashion kunnen kopen en kleding kunnen verkopen, waardoor we de levensduur hiervan verlengen,” aldus H&M Nederland.