COVID-19 heeft een versnelling gegeven aan verschillende trends op het gebied van fysieke retail. Consumenten verwachten minder vaak naar de fysieke winkel te gaan en het aantal fysieke winkels daalt. Retailers en overheden dienen hierdoor creatief te zijn in het tegengaan van leegstand. Welke oplossingen zijn nodig om relevant te blijven als fysieke retailer de komende jaren? Dit rapport van Roland Berger geeft een aantal inzichten voor een toekomst als fysieke retailer.
Key takeaways:
- Meer mensen zijn door COVID-19 online gaan winkelen en zullen dit naar verwachting blijven doen.
- Retail ruimtes dienen een nieuw doel te krijgen door minder vraag naar fysieke winkels vanuit de consument en een groeiende beschikbaarheid in ruimtes.
- Nieuwe oplossingen zoals ‘retailtainment’, een combinatie met andere niet retail gerelateerde activiteiten of het ombouwen van de fysieke retailruimten in bijvoorbeeld woonruimten, helpen om de leegstand van retail ruimtes tegen te gaan.
- Focus dient naar het bouwen van het merk, betere ervaringen en betrokkenheid van de consument te gaan.
- Een shift in mindset van verkopen en gemak naar ervaring, educatie en community-building is noodzakelijk.