Hoe druk wordt het op Black Friday in 2020?
Blogs Black Friday Fysieke winkels Winkelstraten

Hoe druk wordt het op Black Friday in 2020?

Enig idee hoe druk het in uw winkel gaat worden op Black Friday? Op basis van bezoekersdata wordt een duidelijke daling in bezoekersaantallen verwacht ten opzichte van vorig jaar. Dat betekent echter wel dat Black Friday 2020 aanzienlijk beter zal presteren dan een gemiddelde vrijdag in 2020. Meer weten? Lees snel verder!

Het is tijd om de glazen bol erbij te pakken. We hebben op z’n zachtst gezegd een bizar jaar achter de rug. Zo hebben we eind februari in bepaalde wijkwinkelcentra een duidelijk voorbeeld van hamstergedrag gemeten. Dit resulteerde in lokale druktepieken en lege schappen. Daarna volgden de onvermijdelijke recorddalingen in bezoekersaantallen. Tegen de zomerperiode was er een voorzichtige weg terug naar enigszins normale bezoekersaantallen. Hieraan kwam abrupt een einde bij de start van de tweede golf. Een belangrijke toevoeging hierbij is wel dat de conversie aanzienlijk werd verhoogd, ook al liepen de bezoekersaantallen sterk terug. Men gaf duidelijk gehoor aan ‘alleen winkelen’.  

De afgelopen jaren bleek Black Friday dé belangrijkste dag van het jaar voor retail. Ondanks de huidige situatie moeten we er sterk rekening mee houden dat zelfs dit jaar Black Friday (en de decembermaand) weer de drukste periode gaat worden.  

In deze grafiek is te zien hoe Black Friday zich heeft ontwikkeld op het gebied van bezoekersaantallen. We kijken hier specifiek naar de bezoekersaantallen op Black Friday en zetten dit af tegen de bezoekersaantallen op een gemiddelde vrijdag van hetzelfde jaar.  

Voor 2020 is de verwachting dat het niet zo druk wordt als de afgelopen jaren. We gaan uit van een daling van 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit betekent echter wel dat Black Friday 2020 toch 45 procent drukker wordt dan een gemiddelde vrijdag in 2020. Het komt er dan op neer dat Black Friday 2020 op het niveau van 2012/2013/2014 zal komen te liggen. Gezien alle maatregelen, zal de drukte wel meer verspreid zijn over de dag. Bezoekers zijn zich veel meer bewust van het plannen van een winkelbezoek en zullen het moment om te winkelen beter timen om drukte te vermijden. 

Uiteraard kunt u als ondernemer of vastgoedeigenaar uw klanten ook helpen om deze drukte te verspreiden. Door bijvoorbeeld op uw website of social media kanalen uw klanten te informeren over de te verwachten en/of actuele drukte in uw winkel of winkelcentrum. Daarnaast kunt u klanten wellicht verleiden om te gaan winkelen in de daluren door juist op deze momenten extra kortingen te geven.

Ik wens u allen een succesvolle en veilige Black Friday toe, alsmede een drukke, gezellige en veilige decembermaand.  

Carly Leget
Carly Leget van PFM Footfall Intelligence Retail is volop in beweging, waardoor het voor u als retailer van belang is te weten wat uw klant beweegt en wat ervoor zorgt dat juist uw winkel wordt bezocht. Een diepgaand inzicht in het voortdurend veranderende winkelgedrag zorgt ervoor dat u snel kunt schakelen. Het bieden van dit inzicht op basis van nauwkeurige bezoekersaantallen, dat is waar het bij PFM om draait. Meten is weten! Met de nieuwste technologieën is PFM in staat de volledige customer journey in kaart te brengen, zodat u veel beter in kunt spelen op de wensen en behoeften van uw klant. Wij bieden retail oplossingen om u inzicht te geven in het werkelijke klantenpotentieel en winkelgedrag. Dit leidt tot betere conversie, marketing effectiviteit en optimale personeelsplanning.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".