Online diensten als Thuisbezorgd.nl en Foodticket zorgen er met hun versoepelde regelingen voor dat restaurants op een gemakkelijkere manier de opstart kunnen maken tot het bezorgen en afhalen van eten. Het verleggen en daarmee uitbreiden van de diensten van restaurants zorgt voor een nieuw businessmodel omtrent de foodbranche. De samenwerkingen zorgen ervoor dat het bezorgen, afhalen en extra inzetten op drive thru's een vangnet zullen moeten worden voor de horecabranche in tijden van de coronacrisis.
De afgelopen periode heeft Thuisbezorgd.nl een opmerkelijke stijging in het aantal aanmeldingen voor het bezorgplatform gehad. Sinds de verplichte sluiting van alle horecagelegenheden liggen de restaurants onder vuur. Thuisbezorgd.nl heeft in alleen Nederland al meer dan honderd aanmeldingen binnen gekregen van restaurants die op een andere manier hun inkomsten willen genereren. Ook Foodticket, een bedrijf dat bestelsites levert aan restauranthouders, ziet de vraag naar zijn services stijgen. Tot 6 april 2020 kunnen restaurants zich aanmelden zonder start- en contractkosten. Dit moet ervoor zorgen dat de drempel om te gaan bezorgen wordt verlaagd.