Uit onderzoek blijkt dat zeker 80 procent van de emissie afkomstig is van een zestigtal leveranciers. De supermarktketen wil het voortouw nemen en volle verantwoordelijkheid dragen als onderneming en daarom nog actiever leveranciers overtuigen om mee te gaan in de duurzaamheidsinspanningen. Lidl België wil tegen 2030 de totale CO2-uitstoot van zijn activiteiten in de hele waardeketen met 36 procent reduceren.
Lidl België gaat klimaatadviseurs sturen naar zijn belangrijkste leveranciers. Deze klimaatconsultants zullen leveranciers aansporen een CO2-actieplan op te stellen en concrete maatregelen voorstellen die leveranciers kunnen nemen om hun klimaatimpact te verkleinen. Deze maatregelen kunnen voor de leverancier ook directe voordelen opleveren en bijvoorbeeld resulteren in een lagere energierekening. Tegen het einde van dit jaar wil Lidl in totaal bijna twintig leveranciers begeleiden in hun CO2-reductie. Er wordt allereerst gedacht aan leveranciers van vlees en melk, twee producten met een zware CO2-voetafdruk.