Lidl heeft aangekondigd dat klanten in de vestigingen in Beuningen en Operaplein in Apeldoorn nu gebruik kunnen maken van een zelfscanfunctie in de Lidl-app. Met deze functie kunnen klanten hun boodschappen zelf scannen met hun smartphone en vervolgens afrekenen bij de zelfscankassa's. Het doel van deze Scan & Go-service is om het winkelen zo gemakkelijk en ontspannen mogelijk te maken, en tegelijkertijd de wachttijden bij de kassa te verminderen, aldus Lidl.
De zelfscanfunctie is momenteel alleen beschikbaar voor klanten die een van de twee pilotfilialen als favoriet hebben gemarkeerd in de app. Bij binnenkomst in de winkel kunnen ze inchecken via een QR-code of op basis van de gps-locatie. Hoewel Lidl niet de eerste is die deze zelfscanfunctie aanbiedt in de app, beschouwt Lidl deze pilot als een stap richting een verbeterde klantervaring en een efficiënter aankoopproces.
Eerder dit jaar had Lidl beperkingen ingevoerd voor de zelfscanfunctie vanwege toenemende winkeldiefstallen. Klanten die bij de zelfscan wilden afrekenen, mochten niet meer dan 15 artikelen in hun mandje hebben. Eind oktober werden deze beperkingen opgeheven, waardoor alle klanten weer de mogelijkheid kregen om bij de zelfscankassa's af te rekenen. Lidl hoopt dat deze Scan & Go-service een positieve bijdrage zal leveren aan de algehele klanttevredenheid en het winkelgemak.