Marktplaats gaat voor gebruikers inzichtelijk maken hoeveel je gemiddeld aan CO2-uitstoot bespaart met een aankoop van een tweedehands artikel ten opzichte van een nieuw product. Dit gebeurt onder andere in de categorieën Kinderen en Baby’s, Kleding en Audio TV en Foto. In eerste instantie is dit zichtbaar voor alle bezoekers van de desktopversie om het initiatief te testen en optimaliseren. Bij succes wordt dit verder uitgebreid in andere categorieën en in de Marktplaats app.
In 2021 heeft Marktplaats door Ethos International en IVL Swedish Environmental Research Institute onderzoek laten doen naar de CO2-besparing die de tweedehands handel via het platform oplevert. Met de studie wil Marktplaats laten zien welke positieve impact de miljoenen gebruikers maken op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie.
Naar eigen zeggen is het haast onmogelijk om voor de jaarlijks meer dan 100 miljoen items op Marktplaats precies de individuele potentiële CO2-besparing te bepalen. Daarom heeft het onderzoeksbureau binnen 950 Marktplaats categorieën minimaal 50 advertenties onderzocht. In totaal zijn er dus meer dan 45.000 advertenties bestudeerd om tot de gemiddelde potentiële CO2-besparing binnen de betreffende categorie te komen. Hierbij zijn de betreffende artikelen doorgelicht op basis van materiaal samenstelling en de impact van de gehele levenscyclus van grondstof, productie, distributie, gebruik tot het eind van de levenscyclus.