Moederbedrijf PepsiCo heeft als doel om in 2030 alle niet-duurzame plastic te verbannen. Voor de chipsmerken Lay's, Doritos en Cheetos betekent dit dat de bekende folieverpakkingen alleen nog gemaakt worden van gerecycled of hernieuwbaar plastic. In de loop van 2022 zullen de eerste testen met alternatieve verpakkingen worden uitgevoerd. Op deze manier wordt de CO2-uitstoot van folieverpakkingen met maar liefst 40% verlaagd.
“Recycling van flexibele verpakkingen zou in heel Europa de norm moeten zijn. We zien een toekomst waarin onze verpakkingen vrij zullen zijn van nieuw, op fossiele grondstoffen gebaseerd plastic. Ze zullen deel uitmaken van een bloeiende circulaire economie waarin flexibele verpakkingen op hun waarde worden geschat en kunnen worden gerecycled tot een nieuwe verpakking. Samen met onze partners investeren we in de technologische capaciteit om dat te doen. Er moet nu een passend landschap voor regelgeving komen, zodat verpakkingen nooit meer afval worden”, aldus PepsiCo Europe.