De eerste KwartaalUpdate van dit jaar 'kansen pakken in deze crisistijd' gaat in op belangrijke thema’s voor zowel retail als groothandel. Groothandels en retailers zijn opnieuw getroffen door een lockdown. De coronapandemie versnelt de structurele veranderingen in de sector. Ook in crisistijd zijn er kansen die gepakt kunnen worden door goed in te spelen op trends in de markt. In deze update laten we je daar verschillende voorbeelden van zien.
De hoofdpunten kunnen als volgt worden samengevat:
- Sectorprognoses: vanaf Q2 2022 kunnen de sectoren weer op hun normale groeiniveau komen maar de beschikbaarheid en kostprijs van producten staan onder druk;
- Lokale online platforms kunnen voordelen brengen voor de lokale gemeenschap, maar er zijn ook valkuilen. Hoe benut je de kracht?
- Private equity kan groothandels versterken door te bouwen aan het businessmodel en waarde toe te voegen;
- Inkoopsamenwerking maakt het halen van schaalvoordelen mogelijk zonder de nadelen van een consolidatie-strategie; de voorbeelden in food zijn een inspiratie voor non-food;
- Samenwerking met ontwerpers in bedrijfskleding biedt kansen om weg te blijven van een prijsgevecht; deze samenwerkingen zijn in meer sectoren mogelijk.