Ontdek recente ontwikkelingen rond de kernthema’s in retail in deze maandelijkse retail update van Rabobank.
Het consumentenvertrouwen is in juni op het laagste niveau ooit en kwam deze maand uit op -50, tegen -47 in mei. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in juni 2022 de laagste stand ooit (-50). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986. Het consumentenvertrouwen is in juni op het laagste niveau ooit en kwam deze maand uit op -50, tegen -47 in mei. Dit is het laagste niveau sinds het begin van de meting in 1986. Dat maakt de vooruitzichten voor de particuliere consumptie zeer negatief.
Alle motoren voor de particuliere consumptie, behalve de werkeloosheid, haperen of staan stil. Het vertrouwen van consumenten is ongekend laag en de koopkracht neemt af terwijl bezit steeds minder een 'driver' is van bestedingen. Dit gecombineerd met het feit dat ondernemers vanaf 1 oktober 2022 de belastingschulden die ontstaan zijn door bijzonder uitstel van betaling moeten gaan afbetalen zal het aantal faillissementen ongetwijfeld gaan aanjagen....
Lees in de maandelijkse Rabobank RetailUpdate meer voor relevante ontwikkelingen in de retailsector rondom o.a. Walmart, Meta, fonQ, Rituals en Zalando die aansluiten op onze kernvisie en zeer geschikt zijn voor een strategische dialoog.