Spark AR blijft haar AR-technieken steeds verder ontwikkelen voor social media kanalen. Ondertussen zijn ze ook al bezig met AR-filters voor het bewerken van foto's en video's. Het techbedrijf geeft aan zo veel mogelijk kansen te willen geven om creatief te zijn met haar effecten en op deze manier een publiek te vinden voor eigengemaakte creaties. Spark AR zorgt er met deze creatieve en technische ontwikkelingen voor dat social media kanalen als Facebook en Instagram up-to-date blijven en hierdoor ook relevant zijn voor e-commerce.
Spark AR Studio, het platform van Facebook waarmee online gebruikers Augmented Reality (AR) filters kunnen maken, lanceert nu nieuwe opties. De meest recente update betreft de introductie van AR-effecten voor op Instagram, die reageren op muziek(geluiden). Door deze optie toe te passen kunnen de gebruikers ware creators worden en zelf hun eigen filters creëren, geheel in sync met muziek. Deze technologische mogelijkheid zorgt ervoor dat gebruikers van dergelijke social media platformen hun creativiteit verder kunnen uiten, bijvoorbeeld voor content in de Instagram Stories. De nieuwe tool werkt met muziekgeluiden die worden geüpload, verschillende nummers die geselecteerd kunnen worden in de app zelf of door achtergrond muziek of geluid in te zetten.