Starbucks start dit jaar een pilot in samenwerking met Volvo en Chargepoint om EV-laders te installeren. Deze laders staan op parkeerplaatsen langs een route van 1.350 mijl van Denver naar Seattle, met stops die ongeveer elke 100 mijl beschikbaar zijn. Het initiatief komt voort uit de ontwikkelingen rondom elektrische auto's: deze komen er steeds meer, maar er zijn nog lang niet genoeg laadplekken beschikbaar.
Tijdens een langere autorit zijn opladers niet altijd gemakkelijk te vinden en met de huidige oplaadtechnologie duurt het proces ook langer dan bij traditioneel tanken. Vaak is de omgeving van zo'n laadstation ook verre van aantrekkelijk. Starbucks wil daar nu verandering in aanbrengen.
"Dit koppelt het idee van het opladen van elektrische voertuigen aan het feit dat als je op reis bent, je sowieso 's ochtends langskomt om je Starbucks en je ontbijt te halen. En terwijl je daar zit, je klaarmaakt voor de dag en je route plant, wordt je auto gewoon opgeladen", aldus Starbucks. Hoewel de oplaadtijden afhankelijk zijn van het voertuig, zegt Volvo dat zijn elektrische auto's in 40 minuten van 20% naar 90% kunnen gaan.