Vanaf 18 juli zal de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) een nieuwe AI-leeftijdsverificatietool inzetten om de werkelijke leeftijd van modellen en acteurs in alcoholreclames te beoordelen op basis van visuele gegevens.
Stiva heeft besloten om de AI-tool te gebruiken om mogelijke overtredingen in alcoholreclames op televisie en in de bioscoop te voorkomen. De tool kan ook situaties waarbij de leeftijdsgrens twijfelachtig is, vooraf controleren. Deze technologie is ontwikkeld door het bedrijf No-Kno.
De aanleiding voor het gebruik van deze AI-verificatietool was de discussie die ontstond in juni van dit jaar over de modellen op posters en andere promotiematerialen van de Heineken Silver-campagne. Er waren twijfels over hun werkelijke leeftijd, ondanks dat ze de wettelijke leeftijd hadden bereikt.
Eén van de regels van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) is dat adverteerders geen personen mogen inhuren die jonger zijn dan 25 jaar, of jonger lijken. Zowel Stiva als Heineken reageerden snel op de situatie. De Silver-reclamecampagne toonde aan dat er verwarring kan ontstaan over de visuele leeftijd van modellen en acteurs, omdat het inschatten van leeftijd lastig en subjectief kan zijn.