Tussen de trigger en de aankoop: het rommelige midden
Reports google Customer Journey Data

Tussen de trigger en de aankoop: het rommelige midden

Al jaren proberen wetenschappers, data-analisten en retailers erachter te komen wat er precies gebeurt tussen de trigger en het moment van aankoop. Door wat worden consumenten precies beïnvloed en hoe kunnen we hier invloed op uitoefenen? Er zijn veel facetten die hier invloed op hebben. In dit rapport legt Google de focus op zes facetten die mogelijk een grote rol spelen.

Vijf key takeaways:

  • Het koopgedrag van consumenten is rommelig. De relatie tussen getriggerd worden en het kopen van een product is niet lineair en wordt door verschillende factoren beïnvloed. Consumenten verschuiven constant van een fase van onderzoek naar een fase van evaluatie tot ze uiteindelijk besluiten een product te kopen.
  • Wereldwijd, dus ook in Nederland, wordt er vaker gezocht naar het ‘beste’ product in plaats van het ‘goedkoopste’ product. Wat het goedkoopste product is, is makkelijk meetbaar. Echter is het kwantificeren van het beste product lastig.
  • In het onderzoek focust Google zich op zes factoren die consumenten beïnvloeden om voor het ‘beste’ product te kiezen namelijk sociale druk, autoriteit van de bron, korte beschrijvingen voor het versimpelen van de keuze, gratis extra’s bij een product, lage beschikbaarheid van het product en de korte wachttijd voor het verkrijgen van een product. Als alle factoren ingezet werden bleek dit een positieve invloed te hebben op het kiezen van een bepaald merk.
  • Er zijn meer verschillen te zien binnen deze relatie op categorieniveau dan op landenniveau. Resultaten uit Nederland zijn dan ook in lijn met resultaten uit het Verenigd Koninkrijk.
  • Gebaseerd op dit onderzoek wordt het volgende aangeraden
    1. Zorg dat je merk zichtbaar is;
    2. Gebruik gedragswetenschap om de consument op de juiste manier te overtuigen;
    3. Zorg voor een korte customer journey.

Meer weten? Lees hieronder verder in het rapport van Google.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".