Dit is de eerste keer dat consumenten de productie van een product als sinaasappelsap in zoveel detail kunnen volgen. Albert Heijn gelooft dat transparantie steeds belangrijker zal worden. De supermarkt keten heeft jarenlange relaties met producenten en telers van zijn huismerk producten, waardoor het gemakkelijker is om transparantie te bieden over de productie. Voor andere producten is het lastiger, en daar wil Albert Heijn blockchain technologie inzetten.
Albert Heijn en Refresco zijn een samenwerking aangegaan waarbij ze de productieketen van sinaasappelsap inzichtelijk willen maken met behulp van blockchain technologie. Refresco is producent van sinaasappelsap afkomstig van Louis Dreyfus Company (LDC). Albert Heijn en Refresco gaan de technologie gebruiken voor het huismerk verse sinaasappelsap dat wordt geproduceerd op LDC plantages in Brazilië. Een QR-code op de verpakking geeft de consument toegang tot informatie over de gehele productieketen, van plantage tot in de winkel. Zo ziet de klant bijvoorbeeld het keurmerk van de teler, de oogstperiode en de zoetheidsgraad van het fruit.