Ikea hoopt met de introductie van de vleesloze gehaktbal dat eind 2020 een vierde van het voedingsaanbod plantaardig is. Het warenhuis wil iedereen aanmoedigen om duurzamere keuzes te maken, daar horen ook de vleeseters bij. 'Met het grote bereik van Ikea hebben wij de verantwoordelijkheid en mogelijkheid om voor heel veel mensen eten te maken dat beter is voor het milieu én goed smaakt. Het is Ikea gelukt om de lekkere smaak, malsheid en sappigheid van het gehaktballetje na te bootsen, zonder de toevoeging van vlees', zegt Marcel Ruttgers, Ikea Food Manager Nederland.
Het Zweedse woonwarenhuis verkoopt jaarlijks maar liefst een miljard van de welbekende gehaktballetjes. De kötbullars, oftewel de Zweedse gehaktballetjes, zijn binnenkort ook in een plantaardige versie verkrijgbaar en zouden hetzelfde smaken als de vleesvariant. Maar, voor de plantaardige balletjes betaal je wel een euro minder, namelijk 4,5 euro in plaats van 5,5 euro. Daarnaast zou de ecologische voetafdruk maar liefst 96 procent kleiner zijn ten opzichte van de vlees gehaktbal. De plantaardige Zweedse balletjes zijn vanaf 1 augustus in alle Europese Ikea’s te vinden.