Met deze nieuwe technologieën wil Kroger hoofd bieden aan de toenemende concurrentie van Amazon, die Whole Foods Market over hebben genomen en met hun kassaloze winkels ook veel investeren in nieuwe technologie. Daarnaast ziet Kroger het verkopen van deze technologieën aan andere ketens als extra verdienmodel. Door reclames te laten zien bij productschappen krijgt Kroger ook een extra inkomstenstroom.
Kroger en Microsoft testen nieuwe technologieën in twee Kroger-winkels. Klanten die de Kroger-app hebben kunnen bijvoorbeeld door hun boodschappenlijstje in te vullen snel door de winkel worden geleid. Hierbij kiest de klant een persoonlijk icoon. Dit icoon verschijnt dan bij elk productschap waar producten liggen die op het boodschappenlijstje staan. Verder hangen er slimme camera's om lege productschappen tegen te gaan en sensoren die medewerkers waarschuwen als een koeling te warm wordt. De elektronische schapkaartjes in de testwinkels kunnen hun prijzen razendsnel aanpassen en ook reclames van de producten laten zien. Kroger wil deze technologieën bij succes uitrollen over al zijn 2.780 supermarkten.