McKinsey: The State of Grocery Retail 2021 – Europa
Reports food Supermarkten voeding Online

McKinsey: The State of Grocery Retail 2021 – Europa

Covid-19 heeft de levensmiddelensector ingrijpend veranderd. Wat zijn de drijvende krachten achter de transformatie? Welke trends doen zich als gevolg hiervan voor? En hoe kunnen spelers de ontwikkelingen voorblijven?

De volgende thema's worden in het rapport besproken:

  • De 3 belangrijke shifts. (1) Online is de kern, (2) waarde is king (downtrading), en (3) consumenten richten zich op gezondheid, duurzaamheid en gemak.
  • 10 trends die de sector in 2025 bepalen. Drie topprioriteiten volgens CEO's zijn (1) downtrading en toegenomen prijsgevoeligheid, (2) opschaling van online boodschappen doen, en (3) langzame maar gestage terugkeer naar een normaal.
  • Toekomst van fysieke winkels - 2 succesvolle modellen. De modellen die het meest kans maken op succes zijn "soft discounters" die waar voor hun geld bieden en "hypermarkets light" met een centrale locatie, een groot food-aanbod en een beperkt non-food-assortiment.
  • Data analytics stimuleert groei. Retailers hebben vooruitgang geboekt in analytische maturiteit, maar organisatorische maturiteit (aanpassing in de hele organisatie) is een grote uitdaging voor de toekomst.
  • Hoe kan de prijs-kwaliteitverhouding verbeterd worden? Gebruik analytics om lage schapprijzen te bepalen en locaties te selecteren die er het meest toe doen. Begrijp hoe klanten prijzen vergelijken voor huismerken en versproducten en verbeter de kwaliteit en de breedte van de 'opening price-point' strategie.
  • Warehouse automation is het nieuwe normaal. De wereldwijde magazijnautomatisering groeide van 2015 tot 2019 elk jaar met 10,3 procent en zal naar verwachting in 2026 zijn verdubbeld.
  • E-grocery - winstgevendheid blijft een uitdaging. Hoe kan de online transformatie effectief worden aangepakt? Zet in op (1) superieure waardepropositie en gebruikerservaring, (2) operationele excellentie, en (3) digitale en analytische capaciteiten.
  • Duurzaamheid - een topprioriteit voor consumenten en CEO's. 19 procent van de consumenten is bereid meer te betalen voor milieuvriendelijke producten. Zij zijn het meest bereid meer te betalen voor "Geen milieuonvriendelijke ingrediënten of materialen" en het minst bereid meer te betalen voor "Veganistisch/vegetarisch" & "Lactosevrij/Glutenvrij" producten.
  • In gesprek met 6 CEO's. Het rapport bevat ook de interviewtranscripten van Matthew Simister (CEO Centraal-Europa, Tesco), Igor Shekhterman (CEO, X5), Frans Muller (President en CEO, Ahold Delhaize), Per Strömberg (CEO ICA), Christoph Eltze (CEO, Rewe Digital) en Mikko Helander (CEO, Kesko).

Nieuwsgierig naar meer? Je kan het volledige rapport hieronder downloaden.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".