Starbucks onderzoekt de voordelen van digitale traceerbaarheid. Het bedrijf streeft naar meer empowerment voor koffieboeren, doordat klanten beter begrijpen waar hun koffie vandaan komt en wie de koffie verbouwt. Een andere missie is het onderzoeken van duurzame bekertechnologieën op grote schaal. Om dit te bewerkstelligen hebben Starbucks en McDonald's het NextGen Consortium opgericht, dat gebruik maakt van de schaalgrootte van machtige leden en industrie-experts waaronder de Coca-Cola Company en Nestlé. De deelnemende partijen streven ernaar om hun plastic voetafdruk te verkleinen door middel van innovatie onderzoek in samenwerking met partners.
Starbucks heeft onlangs haar meest recente plannen op het gebied van duurzame koffie gedeeld. Zo is het bedrijf bezig een app te ontwikkelen waarmee klanten de QR codes op verpakte koffie kunnen scannen om de reis van boon tot kopje te traceren. Klanten krijgen informatie te zien over o.a. de herkomst van de koffie, de plaats waar de koffie is gebrand, of de koffie ethisch en duurzaam is gebrand en tips voor het zetten van koffie. Daarnaast zal Starbucks in Seattle, San Francisco, New York, Vancouver en Londen het komende jaar duurzamere bekeropties testen die zowel gerecycled als gecomposteerd kunnen worden. De bekertechnologieën werden gekozen uit de winnaars van de NextGen Cup Challenge. Bovendien zal het bedrijf volgend jaar een nieuw lichtgewicht recyclebaar plastic deksel uitrollen in alle winkels in de VS en Canada.