Het doel van het park gaat verder dan het verkopen van Italiaanse producten. Men wil de consument inzicht geven in het complete productieproces van A tot Z (‘from the field to the fork’). De consument kan zo bijvoorbeeld zelf ervaren hoe zijn favoriete Parmezaanse kaas wordt gemaakt door van dichtbij mee te maken hoe het productieproces in elkaar zit vanaf de boerderij tot het eindproduct. In het enorme themapark zijn een groot aantal boerderijen, fabrieken en restaurants te vinden. Daarnaast zullen verschillende educatieve activiteiten en workshops worden georganiseerd en is een deel van het park beschikbaar voor conferenties.
Naast de Eataly Markets is binnenkort een heus Eataly themapark te vinden in Bologna, Italië. Op 15 november opent het park van meer dan 20 hectare groot haar deuren. Het wordt ook wel het Disney World van het Italiaanse eten genoemd. Het park staat volledig in het teken van experience, gebaseerd op eten, landbouw en vakmanschap. Al met al werken er meer dan 2000 bedrijven mee aan dit project wat naar schatting zo’n 3000 banen oplevert. Toegang tot het park is gratis.